Archive for oktober, 2012

Welke kleding draag ik tijdens mijn Andalusie fietsvakantie?

Fietsen bij warm weer

  • Een licht hemdje met korte mouwen.
  • Bescherm jezelf wel voldoende tegen de zon: dus goed zonnecrème smeren
  • Een korte broek met of zonder zeem
  • Zonnebril
  • Een Buff, (een stoffen doekje dat je op verschillende manieren op je hoofd kan dragen) geeft een lekker sportief uiterlijk.
  • Goede ademende schoenen met sportsokken. Ook kun je kiezen voor sandalen, maar kies zeker een paar sandalen die goed om je voeten past.

Fietsen bij regenweer

  • Zorg dat je goed zichtbaar bent met regenweer. Kies een regenjack met reflecterende strepen. Ook kun je kiezen voor een winddichte jack, bijv. van Sympatex. De stof is zeer ademend, ideaal dus voor intensieve trainingen.
  • Een veiligheidsjack met reflecterende strepen
  • Een regenbroek
  • Heb je een helm op, trek er dan een helmovertrek over, of de muts van je regenjas. Trek je de muts van je regenjack over de fietshelm, dan loop er zeker geen koud water in je kraag.
  • Waterdichte hoge schoenen, of trek er een plastic hoes of zakje overheen.
  • Koop Gore-Tex regenkledij. Gore-Tex is ademend en toch waterdicht, waardoor men regenwater buiten kan houden, zonder dat kleding gaat broeien. Daarom is het ideaal voor de productie van warme, waterdichte en ademende kleding, zoals fietskleding. Het vochtdoorlatend vermogen van Gore-Tex kent wel grenzen, als de drager door inspanning veel zweet kan niet alle vocht afgevoerd worden en wordt de drager alsnog nat. Wel zit dit vocht aan de binnenkant en veroorzaakt geen afkoeling door verdamping.

Fietsen bij koud weer ( in andalusie waarschijnlijk alleen van november tot april in bepaalde delen)

  • Sportondergoed met lange mouwen, dat goed ademt en zeer snel, zeer veel vocht van het lichaam af kan voeren, zodat de lichaamstemperatuur optimaal blijft. Er bestaat specifiek sportondergoed van, Odlo,  Pro Zero, Ultima.
  • Shirt met lange mouwen
  • Lange broek of een winter fietsbroek met of zonder zeem
  • Warme korte of lange sokken.
  • Winddichte jack bijv. van Sympatex. De stof is zeer ademend, ideaal dus voor intensieve trainingen.
  • Een veiligheidsjack met reflecterende strepen.
  • Handschoenen. Je kan hiervoor speciale fietshandschoenen kopen (deze zijn vaak volledig waterdicht, lekker warm en toch voldoende ademend) maar een warm paar goede handschoenen zijn ook voldoende. Test wel, voor je vertrekt, of je goed kunt remmen en de versnellingen vlot kunt bedienen met je handschoenen.
  • Een Buff of (skimuts) om onder je helm of regenkap te dragen.
  • Warme fietsschoenen. Er zijn ook fietsoverschoenen die waterdicht zijn en een temperatuur range hebben van -5 tot 10 graden Celcius. Ook zijn er overschoenen die je voor verschillende activiteiten kunt gebruiken: fietsen, schaatsen en skaten. Kijk ook waar je de overschoen voor wilt gebruiken: voor MTB of Race.
Advertenties

Leave a comment »

Fietsen door Zuid Spanje

Wel eens overwogen een fietstocht te maken door Zuid Spanje en wel door Andalusië. In het voor- en najaar vormt deze streek een waar Mekka voor de fietsliefhebber.

Een tocht door Andalusië voert je langs ontelbare zilverkleurige olijf- en groene citrusbomen, die in het voorjaar bloeien. De grote aantallen witte dorpjes in dit gebied zullen je regelmatig verrassen. Deze dorpjes werden vaak gebouwd op een imposante rots, op Romeinse bouwwerken of op een Moorse burcht.

Ronduit spectaculair zijn de ruige kloven zoals de diepe Canyon de Tajo die het hooggelegen stadje Ronda in tweeën splitst en de 400 meter diepe kloof Garganta del Chorro. Het monumentale, Spaanse Renaissancestadje Antequera, is een bezoekje meer dan waard.

In het natuurpark El Torcal de Antequera zijn de wereldberoemde kalksteensculpturen en reusachtige ruïnes te bewonderen. Een fietstocht door Andalusië is een adembenemende combinatie van oude cultuur en puur natuurschoon met schitterende uitzichten en dus een uitdaging voor fietsers die af en toe een pittige klim willen maken

Leave a comment »

Langs ruige kloven en witte dorpen

Het Zuid-Spaanse Andalucia heeft nagenoeg het hele jaar goed weer en is daarom een eldorado voor fietsreizigers. De ‘vuelta’ (letterlijk: rondrit, ronde) komt langs ontelbare olijfgroene sinasappelbomen, die in het voorjaar hun bloeitijd hebben. De begroeiing wordt gelardeerd met steen- en kurkeiken.
 
Regelmatig zult u verrast worden door de in dit gebied zo typische witte dorpen. Vaak zijn die nederzettingen op een imposante ‘alcazaba’ (rots) gebouwd, nabij een Romeins bouwwerk of bij een Moorse burcht. Ronduit spectaculair zijn de ruige kloven zoals de diepe Canyon de Tajo die het hooggelegen stadje Ronda in tweeën splitst en de 400 meter diepe kloof Garganta del Chorro. Ook Antequera, een monumentaal stadje met huizen in Spaanse barok- en renaissancestijl, is een bezoek zeker waard. In het natuurpark El Torcal de Antequera zijn reusachtige ruïnes met wereldberoemde kalksteensculpturen te bewonderen.
 
De fietsweeken die wij organiseren zijn een adembenemende combinatie van oude cultuur en puur natuurschoon met schitterende uitzichten. De tocht is daarnaast behoorlijk uitdagend voor fietsers die regelmatig een pittige klim niet schuwen.
 
Voor meer informatie over onze tochten voor mountainbike én racefiets: www.cc-andalucia.com
 
 

Leave a comment »

Hop; de gehoorzame koffer

Slimme reiskoffer loopt achter je aan

04/10/12, 07:59  − bron: Volkskrant
 

Nooit meer sjouwen met je koffers op de luchthaven. Is dat geen prettig vooruitzicht? De slimme ‘Hop’ koffer volgt je zonder enige moeite overal. Via het bluetooth signaal op de mobiele telefoon van de kofferbezitter weet de Hop exact waar hij naartoe moet.

Indien de koffer tegen een onverwachte hindernis botst op de drukke luchthaven, dan gaat het slimmerikje automatisch op slot en wordt een trilsignaal naar de gsm van de eigenaar gestuurd om deze laatste te waarschuwen over het oponthoud.

KIjk voor jet filmpje op: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2702/Reizen/article/detail/3326197/2012/10/04/Slimme-reiskoffer-loopt-achter-je-aan.dhtml

Leave a comment »

Fietsen in Andalusie

Wanneer hagel en sneeuw op onze breedtegraad het fietsen nog tot een weinig benijdenswaardige onderneming maken, kan in Andalusië al temidden van miljoenen zonbeschenen olijfbomen onbekommerd worden rondgetoerd. Buiten de midzomermaanden juli en augustus die alleen zijn weggelegd voor de zéér hittebestendigen, leent Andalusië zich het hele jaar rond voor aangename fietsvakanties.

De fietsgids ‘Fietsen in Andalusie’ van Luc Oteman bevat bijna 3000 kilometer aan routes verdeeld over 30 trajecten die samen een grofmazig netwerk vormen dat alle 8 provincies van Andalusië bestrijkt. Zo voeren de routes de fietser weg van de hectische Costa del Sol naar de rustgevende groene bossen van de Serranía de Ronda, van de vogelrijke moerassen van Doñana naar de half-woestijn van Guadix en van de Moorse monumentale pracht van Granada naar de sneeuwvelden van de Sierra Nevada. De belangrijke culturele hoofdsteden Córdoba, Sevilla en Granada, maar ook de kleinere stadjes Ronda, Arcos de la Frontera, Ubeda en Baeza worden daarbij niet overgeslagen.

De lengte van de trajecten varieert van 98 kilometer tot 223 kilometer. De verschillende trajecten kunnen in meerdere dagetappes worden onderverdeeld en naar believen worden gecombineerd tot kortere en langere trektochten. Handig is dat de overnachtingsmogelijkheden daartoe steeds vermeld worden. De route kan volledig op de heldere kaartjes in de fietsgids gefietst worden. Hoogteprofielen illustreren de te verwachten beklimmingen onderweg, terwijl het weergegeven totale hoogteverschil een indicatie geeft van de zwaarte van de rit. Naast de meer fietstechnische info over wegkwaliteit, reliëf, drinkfonteinen en fietsenmakers onderweg, is er uiteraard ook aandacht voor het klimaat, de geschiedenis de Spaanse keuken en vooral natuur en landschap.

Bij www.cc-andalucia.com, verzorgen wij fietsverhuur. Zoekt u accomodatie dan hebben wij voor u een leuke B&B als uitvalsvasis in de provincie Malaga ( mooi centraal gelegen).

Leave a comment »

Chris Boardman onthult: de perfecte zithouding

In wielrennen draait veel om aerodynamica. Chris Boardman was op dit punt een pionier. Hij won goud op de Olympische spelen, was werelduurrecordhouder en droeg in de Tour de France meerdere dagen de gele trui. Hij schreef voor ons een artikel over het aanpassen van zijn zithouding op de fiets.

Door: Chris Boardman & Phil Mosley

In mijn tijd als prof spendeerde ik veel tijd aan het zo klein mogelijk maken van de luchtweerstand. Meer dan 80 procent van je energie als wielrenner gaat naar het wegduwen van de wind. En van al die lucht die je wegduwt, hoeft slechts 20 procent door de fiets weggeduwd te worden. Het perfectioneren van je lichaamshouding is dus belangrijk om de luchtweerstand op de fiets terug te dringen.

Testen in de windtunnel is een prachtig hulpmiddel om het effect van een andere zithouding te meten. Ook geeft het mogelijkheden om je positie op de fiets te perfectioneren. Bovendien krijg je veel zelfvertrouwen van al die cijfers die zeggen dat je veranderingen een hoop rendement op kunnen leveren. Helaas is het testen in een windtunnel wel erg duur.

Het goede nieuws is dat je grootste winst kunt halen uit maatregelen die bijna niets kosten. De favoriete hulpmiddelen van mij en mijn coach Peter Keen, waren een grote spiegel, een wattagemeter en enkele standaard opdrachten.

 

Zo deden we het:

Een gewone hometrainer volstaat om de fiets op te zetten. Plaats de grote spiegel zo voor de fiets dat je jezelf helemaal kunt zien. Een ergonomische stuurpen van bijvoorbeeld Look is een perfect hulpmiddel. Je kunt snel grote aanpassingen maken aan de afstelling van de fiets.

Ik monteerde op mijn testfiets altijd een ossekopstuur met een opzetbaar triatlon stuur van Profile. Dit stuur is niet meer zo makkelijk te krijgen. Ik gebruikte dit omdat je de zitpositie er behoorlijk mee kunt variëren.

Tijdens het afstellen liep mijn coach Peter rond. Hij bekeek mijn positie van alle kanten en gaf aanwijzingen om de afstelling te wijzigen. Het is handig om iemand erbij te hebben die je aanwijzingen geeft. Deze persoon heeft immers een overzicht in 3D.

De Methode

Het menselijk lichaam is in basis een verzameling van niet aerodynamische buizen. Ons doel was om met deze buizen een zo klein mogelijk silhouet te creëren, dat ook nog eens dragelijk voor mijzelf was.

Ik maakte mijn schouders zo rond mogelijk, bracht de ellebogen zoveel mogelijk onder mijn lichaam en probeerde dieper te gaan zitten. Toch is dieper zitten niet altijd beter. Een lage positie geeft stress op de nek, wanneer het hoofd omhoog komt wordt het silhouet groter.

Ook het naar voren brengen van de armen biedt nauwelijks voordeel. Vanaf de zijkant lijkt het aerodynamischer, van voren af bezien is dit niet zo. Bovendien is het niet fijn fietsen met de armen naar voren.

Mijn testen voerde ik uit op ongeveer vijftig procent van mijn omslagpunt. De afstelling opmeten deed ik niet.  Daarmee stel je jezelf open voor nieuwe ideeën.

Omslagpunt

Als ik een afstelling had waarvan zowel ik als mijn trainer dacht dat het een goed compromis was, deed ik een trainingsblok van 10 minuten rond mijn omslagpunt. De positie hoefde niet comfortabel te voelen, belangrijk was mijn gevoel of ik me aan de nieuwe houding kon aanpassen.

Als ik het idee had dat ik een positie had waaraan ik mezelf kon aanpassen, begon ik met meten. We waren vaak verrast door de uitkomst. Dat was bijvoorbeeld zo bij mijn positie voor het werelduurrecord dat ik in 2000 verbeterde. Ik kwam op een stuurpen van 17 centimeter, een 63 cm bovenbuis en een 53 centimeter beneden buis. Niemand geloofde dat die afmetingen goed konden zijn.

Voor jou hoeft de uitkomst van een test natuurlijk helemaal niet opzienbarend te zijn. Het kan heel goed zijn dat enkele kleine aanpassingen voldoende zijn. Dat hoeft dan ook niet zoveel geld te kosten.

Pas al ik overtuigd was dat een bepaalde afstelling goed was, dan maakte ik een tekening. Een tekening geeft duidelijkheid over wat je precies wilt. Zeker als je met mensen te maken krijgt die bijvoorbeeld een andere taal spreken. Je kunt dan duidelijk aangeven hoe het eruit moet zien en wat exact de maten zijn. Het is bijvoorbeeld belangrijk om exact aan te geven tussen welke twee punten je een meting doet.

Als een nieuwe fiets klaar was, dan begon de training. Aanpassen aan een nieuwe positie vergt tijd en training. Dit wordt nog te vaak door sporters vergeten. Ik deed bijvoorbeeld een soort krachttraining om makkelijker aan een nieuwe zitpositie te wennen.

Bron: fiets.nl

Leave a comment »

Waarom fietsen goed is voor hart en bloedvaten

Fietsen is een zogenaamde aerobe activiteit. Een aerobe activiteit is een vorm van lichamelijke oefening waarbij het hart sneller en meer bloed gaat pompen en de longen meer lucht in- en uitademen. Door regelmatig te fietsen, kun je het functioneren van hart en bloedvaten aanzienlijk verbeteren. Fietsen is dus zeer goed voor het opbouwen van een goede conditie en het voorkomen van aandoeningen van hart, bloedvaten en longen. Tijdens het fietsen zijn alle spieren van het lichaam in beweging en is je hele lichaam dus actief. Door dagelijks 30 minuten te fietsen kun je een perfectie conditie en een sterk lichaam opbouwen, waar je lang de voordelen van zult kunnen genieten.

Een Diepere Ademhaling En Een Versterking Van Het Hart
Als je regelmatig fietst, zul je na enige tijd merken dat je dieper en rustiger ademhaalt, dat je hartslag in rust lager is geworden en dat je bloeddruk is gedaald. Je hebt daardoor veel meer energie en bent veel minder snel moe. Je algemene conditie zal veel beter zijn geworden door het fietsen en je hart zal beter functioneren.

Cholesterolspiegel
Doordat het hart tijdens het fietsen extra veel bloed pompt, krijg je een betere bloedsomloop en zakt de cholesterolspiegel. Je vitale spieren worden sterker en daardoor minder snel moe. Het is bekend dat mensen die regelmatig fietsen 50 % minder kans op een hartaanval hebben.

Longcapaciteit
Niet alleen wordt je hart sterker door het fietsen, ook je ademhalingssysteem wordt sterker en je longcapaciteit groter. Je zult al snel merken dat je gemakkelijker en dieper kunt ademhalen en heel gemakkelijk lichamelijk in beweging kunt zijn zonder moe of buiten adem te raken.

Een Alternatief Voor Aerobics
Er zijn nog meer vormen van aerobe lichamelijke oefening, bijvoorbeeld hardlopen, zwemmen en aerobics. Fietsen heeft echter als grote voordeel dat vrijwel iedereen het kan doen, dat het niet veel kost en dat je het altijd en overal kunt doen. Bij het hardlopen komt er veel belasting op het onderlichaam te staan en niet alle mensen kunnen deze fysieke stress aan.

En dus, spring op die fiets en begin nu aan het opbouwen van je conditie. Begin rustig aan en voer langzaam het tempo en de afstanden op. Binnen enkele weken zul je het verschil merken. Je namelijk beter kunnen ademhalen, veel kracht in je beenspieren en de overige lichaamsspieren hebben ontwikkeld en een zeer goede bloedsomloop hebben gekregen. Van je besluit om te gaan fietsen zul je zeker geen spijt krijgen.

Leave a comment »